Commercial

Thursday, September 22, 2011

JobStreet Job Fair 2011

السلام عليکم

 JobStreet Career Fair
16-17-18 September
Mid Valley

1.Selesai MMGA III, motif aku ke KL selain tu adalah untuk cuba nasib di JobStreet Career Fair atau lebih tepat Malaysia Career & Training Fair 2011 di Mid Valley. Aku pi second day, sebab first day sibuk dengan MMGA III.

2.Lagi pun seconda day ni orang dah mula reda sikit. Tak seramai first day dan tak akan segila last day, bak kata sorang staff yang jaga satu booth huhu. Memang betul, tak ada lah pack sangat orang.

3.Aku pi fair ni dengan x-roommates yang jugak classmates dari zaman foundation/matrix lagi haha gila ah, Pali Aman. Sampai sana saing* Pali (*kawan dalam loghat Klate) pulak join sekali jalan.

4.Sebenarnya aku dah agak hilang harapan nak cari kerja ni. Aku set 16 Sept sebagai limit. Kalau tak ada berita positif dari semua interview yang aku attend, aku dah tak mahu apply lagi dah. Berhenti berharap (macam lagu), cari kerja-kerja biasa dekat supermarket ka, kerja macam tu dulu. Bila dah nak masuk tahun baru 2012 baru aku nak start aktif balik buat application. Sebab dah bosan duduk rumah. Rasa macam anak tak guna pon ada T_T

5.Dekat JobStreet dah berapa banyak application aku dah buat, tak masuk method lain lagi, total dah dekat beratus. Bukan apa, rasa sikit stress bila ramai dah mula dapat kerja, geng yang huha huha dalam kampus/universiti pon dah dapat kerja, apa yang kurang/salah dekat aku ni? Hmm tak apa, kita cuba sajalah. Dalam down tu pun aku print jugak 10 copy resume. Dah naik segan dengan brother owner kedai printing depan taman tuh.

6.Aku belum register actually. Dah sampai situ baru nak register huhu. Fair ni ada dua bahagian: education untuk yang nak sambung study especially master degree dan bahagian cari kerjalah. Dapat brochure apa suma, start berjalan.

7.Bila dah pusing 2-3 pusingan, Pali rasa tak efficient buat macam tu, alang-alang ada list company dengan map dewan, kita semak senarai company yang ada potensi untuk apply, lepas tu kami mark company tu dengan nombor booth sekali, baru jalan. Bila jumpa company lain yang tak masuk dalam list kami tapi menarik untuk apply, kami mark jugak. Lepas habis pusing dewan, baru decide nak apply yang mana.

8.Reason? Sebab kami bawak resume sikit saja hahaha so nanti rugi kalau main hentam submit saja tapi bila dekat company yang berminat sangat dah tak ada resume nak submit huhu. Ada jugak yang boleh bagi softcopy atau simply bagi email etc. Jadi sebagai pengajaran untuk pembaca, bawak lah banyak copy resume hehe

9.Biasalah, budak fresh grad engineering, memang target engineering company, manufacturer etc etc yang related lah. So kilang lah mostly, position yang diburu: engineer atau management trainee. Berdasarkan list company yang dah di-marked, buat sedikit consideration, plus patah balik untuk tanya lanjut sebelum submit resume atau isi application form.

10.Hmm tadi ada sebut pasal kawan Pali kan? Owh budak law tu, tapi tak mahu jadi lawyer, target beliau nak kerja yang related dengan law jugak, macam legal advisor/officer etc dekat mana-mana company tapi bukan law firm lah. Besar jugak cabaran dia sebab most vacancy nak senior post dengan years or experience, dia ni pun fresh grad juga. Dalam pada tu terserempak ramai juga kawan-kawan lain, sama ada satu fakulti atau dari fakulti lain, atau dari universiti lain.

11.Aku tak habiskan semua resume aku tu, simpan sikit untuk next interview sebab dapat ada dapat call. So drop lah dekat company yang aku dah mark. Dalam pada tu tengok juga location company tu, aku target northern region lah.

12.Dalam sebok-sebok tengok company sana sini, tanya itu ini, drop resume sana sini, tetiba datang sorang foreigner bertanya: Eh, where you get this beg? Sambil tunjuk beg kuning dyson yang nampak jelas sana sini orang bawa ke hulu ke hilir. Terkejut, benda tu yang dia tertarik sangat. So explain la sikit guide la dia ke booth dyson. Huhu rupanya lupa, dalam fair macam ni, kadang ada yang datang untuk cari koleksi goodies beg haha

13.So, kesimpulanya, kita cuba, tawakal dan berdoa, semoga usaha berhasil. Hmm sebelum bertolak balik ke Utara dengan x-roommates sorang lagi budak Penang, Azim, si Pali dapat call dari Kota Bharu (KB), bagitau yang interview dan proposal dia dengan satu company di KB berjaya, so sorang lagi bergelar Engineer! Wah tahniah, so tinggal lah aku huhu sebab Azim dah sebulan bergelar engineer.

Kepada geng yang dah bekerja: 
Selamat berkerja and safety first ok

Kepada yang masih memburu: 
Selamat berjaya: usaha, doa, tawakal

Kepada yang masih study: 
Selamat ber-study huhu

Jumpa masa konvo!

till then, assalamualaikum

1 comments:

Unknown said...

sampai bile nie fair nie?

Post a Comment