Commercial

Thursday, November 25, 2010

Banjir Kedah

Salam

1. Yup banjir di Kedah sudah berminggu berlalu. Banjir sudah surut, keruh tetap berdaki. Petang raya haritu sempat beraya & melawat rumah makcik di Jitra sbb aku beraya haji di Kubang Pasu, kampung mak aku.

2. Hari raya pon xmcam hari raya, masih membasuh rumah. Kesian tgok cousin aku yg tak berbaju Melayu sbb habis terendam dlm ayaq banjir. Kesan lumpoq kt dinding pon masih berbekas lg huhu.

3. Dari komen mak cik & pak cik aku ni, pertolongan pertama & paling cepat sampai adalah dr Sukarelawan Belia Buddha. Tabik gak dkt lepa ni, cepat sampai hantaq makanan & bantuan.

4. Lepas tu baru sampai sukarelawan Abim tolong cuci rumah. Bnyak gak sukarelawan lain yg mai tolong. Aku lak tak mampu nak tolong sbb tgah tolong diri sendiri jawab final exam kt KL huhu.

5. Apa yg lawaknya, rumah mak Maktam aku di Kg Pulau Timbul, sukarelawan punyalah dedikasi utk cuci rumah orang kampung sampai masuk cuci rumah orng pon tak mitak izin lol tau2 kt dapuq tu dah penuh sukarelawan tgah cuci rumah & tolong basuh pinggan mangkuk. Terkezut tuan rumah.Huhu bgus2. Semoga Allah membalas budi baik sukarelawan.

6. Macam tu la bagus, tolong dgn cara down to earth. Tak payah glammer2. Ni tak, geng Biru, geng Merah dgn geng Pink nak tolong sikit pon nak masuk TV. Pastu kalo perasan la dlm TV especially waktu news, menyampah aku, geng Pink lg ramai enterframe banding dgn orang kg yg terjejas. Apa nak jadi.

7. Dah la penuh masuk TV & paper, tolong sikit pastu sebok canang yg dia tolong banyak. Pastu tuding Kerajaan Negeri tak buat apa2. Lol. Nak tolong biar ikhlas sampai tahap tangan kanan memberi & tangan kiri tak tahu apa tngan kanan buat. Kerajaan Pusat lak tubuh Jawatankuasa Banjir tanpa keanggotaan wakil dr Kerajaan Negeri. Halo, tolong respect Perlembagaan!. Masuk negeri korang respect la sapa Ketua Negeri & sapa Ketua Kerajaan Negeri.

8. Paling kesal, media utama langsung tak siar tindakan Kerajaan Negeri. Siap kata Kerajaan Negeri berpeluk tubuh saja. Kalo tak sekapal pasal politik, jgan libatkan Civil Servant yg siang malam penat lelah berdepan dgn banjir. Tak tau la bila nak profesional isu mcam ni. Tuanku Sultan pon kecewa dgn keadaan ni.

9. Kat bawah ni aku share sikit gambaq2 faktor yg dikatakan punca banjir. Aku tak tuduh cuma mitak pikir2 la sendiri. Pak Su aku yg landasan ni depan rumah dia, bgtau yg bnyak laluan ayaq dah terganggu. Ada yg tinggi & ada yg kecik sangat, so ayaq susah nak lalu. Akibatnya, banjir.

Nampak tak beza kiri & kanan landasan?



Nampak gaya tinggi gak ayaq naik huhu

Last words:
Harap2 semua pihak terlibat dpt baiki keadaan & bekerjasama
utk elak banjir lg taun depan.


till then, assalamualaikum

0 comments:

Post a Comment