Commercial

Saturday, February 6, 2010

Masalah Problem

material received

Salam

Problem 1

Untuk intra aku di-attachkan kpd seorang executive sebagai trainer dgn Head of Dept sebagai supervisor intra. Utk minggu ni trainee ak kena pg South Korea utk satu tugasan dgn pihak Perodua sebagai customer. So sepanjang dia xda, dia ada tinggalkan beberapa task & pesanan utk ak buat, contohnya kalo material sampai, terima, inspect ikut spec, copy invois & delivery order & etc. Jadi dia xda la minggu & selama ni dia la sumber rujukan aku.

Sepanjang minggu sebelum tu technician dh buat fabrication utk "die". So minggu ni nak assembly la sume part die yg dah complete, sekali bila nk assembly baru sedar yg beberapa holes tu offset. So salah sape? kalo ikut step & ikut keputusan morning market meeting, ak dipersalahkan, knape? Sbb aku adalah MPP = Manufacturing Process Plan. Jadi tugas ak tuk check dimension smua plate die yg siap ikut drawing & specification. Aku dh check based on detail drawing yg dibekalkan, bila check ikut drawing sume betul kecuali 2-3 plate yg offset dlm 5mm ke 10mm, kecik tp effect dia besar. Ak dh inform diorng yg ada silap, so double triple check memang betul pon silap, offset 5mm. Ak inform dkt trainer, dia dtang check, so sah la silap, pastu technician cakap boleh diperbetulkan. Dah bincang & nmpak jalan penyelesaian & tak akan effect time assembly kira ok la.

So apa masalahnya? Ak dipersalahkan sebab x check betul2. Aik??? aku dah infromkan masa tu, siap balik lambat lg nk check sume plate, aku siap lukis balik detail drawing atas plate, pakai vernier caliper lg. Masa ak dipersalahkan tu trainer aku xda, so xda sapa la yg nak bela ak, tp ada gak technician yg back-up ak, cakap detail drawing salah, assembly drawing ada salah & ada update, yup dia pon terlibat sama sbb yg buat machining diorng, bkan ak. Sebenarnya detail drawing yg SALAH!!! Detail drawing tu silap, dan pihak designer ada buat update pada drawing asal kemudian. So ak dpt drawing yg outdated la. So kalo drawing silap, memang silap la ak check & memang silap la machinist buat kerja. Lg satu, bkan tugas ak yg bwat detail drawing, tu tugas design center yg buat. Flow sebenar design center yg siapkan sume drawing & bill of material (B.O.M.). Ni tak, design blom siap dh kluar BOM suruh beli material & accessories, pastu tetibe ada update & pembetulan pada BOM & design, padahal purchasing dh buat, material dh deliver dah pon. Bila ak check accessories aritu, mmang confirm silap order,xda la semua, just satu dua item sja, tp pening gak la nk detect kt mane silap, silap aku ke yg extract dr drawing, executive ke silap tulis dkt purchasing request, ke silap orng pejabat key-in data, Sehari suntuk gak la ak ulang alik office ke shop floor ke office, check suma document, check spelling lg, mana tau silap tulis. Last2 jumpe designer, sah ada silap kt bom & drawing .Pastu camna? kene creative la nk selesaikn masalah. Adoi...yg tanggung fabrication team la. Benda dah order, sama ada buat adjustment, beli lain atau simpan je, maybe next time nk pakai. So yg dh terbeli tu simpan ja, terpaksa order baru & buat adjustment la.

Problem 2

Blom habes lg down sbb kene blame time pagi, satu lg masalah datang wktu petang. Dah siap2 nk balik tetiba datang wakil satu company ckap dimension dlm drawing xsame dgn material yg diorng dpat, kami ni customer diorng, kalo info xbetul cane diorng nk buat keje. Yang buat explanation dlm drawing & extract drawing tu aku, dan aku dpt drawing tu dr trainer & design center, so problem ni lebih kurang sama previous problem. Haih domino effect rupenya. Bertimpa2. Sbb salah diawal sume yg ikut kemudian salah gak la, malam td ak dh betulkan balik sume dimension based on updated drawing. Tp yg jd masalhnya nk send emel la plak, internet mcam haram gak malam td, tunggu dari 10.00pm sampai 3.ooam just nk attach fail. Macam 'tutt" ja. Hmm lpas tu aku tidor la, bengang sangat. Pagi td ak try lak lg skali, dah yahoo mail laju nk bukak tp macam haram nk attach fail, aku pakai account gmail lak. Gmail ni mcam siput nk bukak tp laju lak bila nk attach fail. Haih...dugaan...

To me:
Sabar...

To company:
hope that we can improve the system

till then..

-BlackAntz-

2 comments:

Firdaus Isa said...

lala testing mike 1..2..3..

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

ada lagi satu

to unikl..

???

Post a Comment