Commercial

Friday, July 20, 2012

Training in Ipoh

السلام عليکم

1. March dulu dah attend satu training di Penang. Lepas dari training tu banyak info pasal training berkaitan energy management masuk ke inbox. Berminat dengan satu training ni, anjuran United Nation Industrial Development Oranganization (UNIDO) untuk jadi trainer bagi ISO 50001 (Energy Management). Tapi dah penuh dan tak berapa qualified sangat. Kalau dapat ni memang best, dah la jadi trainer, kilang senang nak dapat ISO 50001 atau MS50001 (sama saja) dan siap team expert trainer dari UNIDO mai ke kilang untuk guide. Tak apa, try next time.

2. Dalam dok communicate dengan UNIDO Malaysia, dapat invitation untuk Industrial efficiency for the Malaysian Manufacturing Sector, ISO 50001 User training. Apa lagi, propose ke management, HR say ok, so jadilah ke Ipoh 2 hari. Sebab free (hehe) bos suruh bawak ramai lagi join. Lastnya jadi 1Malaysia la bila aku, Ah Por dengan Narendran yang pi. 

3. Cadang nak stay di Ipoh, tak la penat nak berulang dari Penang. Tapi Ah Por tak mau stay sebab mak dia tinggal sorang dan sanggup drive Ipoh-Penang. Ok la settle. Aku arrange segala transportation, registration & detail pasal training. Fuh bercinta gak nak dapat kereta company.

4. Awal-awal pagi, pukul 6 dah ada kat kilang, gerak ke Hospital Seberang Jaya untuk ambil Narend, pastu straight ke Ipoh, Ah Por drive. Agak sesat la bila sampai Ipoh, Ah Por tak mau follow map hotel, Hotel Syuen Ipoh dan nak pakai GPS handphone dia. Pusing sana sini sampai jugak lewat sikit 10 minit. Tapi belum start sebab masih dalam tempoh registration. 

5. Organizer inform training ni untuk 30pax tapi yang turn-up 80pax haha ada walk-in la tu, so layan saja. Trainer adalah
a) Ir Francis Xavier: bekas Pengarah Jabatan Pengurusan Tenaga & Pembangunan Industri, Suruhanjaya Tenaga dan Project Director UNIDO Malaysia.
b) Liam McLaughlin: trainer UNIDO dari Ireland 
c) Zaini Abdul Wahab: dari Suruhanjaya Tenaga (bekas) & energy consultant 

6. Summary training: pergh penuh input & objective. Lagi banyak benda nak buat dari training 5 hari yang aku attend March dulu huhu. Dalam otak ligat plan macam-macam. lebih-lebih lagi masa simulation 2nd day. Jelas segala plan & action. Balik kilang terus meeting & set-up plan dgn organization haha. Nasib top management pun support. 

7. Tapi sebab Ah Por dengan Narend orang technical dan bukan management macam aku, so 2 hari tu agak bosan bagi lepa sebab penuh dengan urusan management. At least ada juga team yang faham keperluan energy management dan boleh assist aku lepas ni. 

8. Lepas ni target nak hantar lagi team maintenance ke training under UNIDO berkaitan training hands-on & lebih technical. Sesuai dengan work-nature lepa. Ada lagi lepas ni, so just tunggu notification dari UNIDO Malaysia sajalah.

Fuhh, harap gerakan energy management lepas ni menjadi. Amin
 till then, assalamualaikum 

-Duke of Black Antz-

0 comments:

Post a Comment